"Det normala"

Idag var jag och mamma på föreläsningen "Det normala" som hölls av hematologläkaren, professorn och stamcellsforskaren Katarina Le Blanc på Huddinge sjukhus. Den här föreläsningen hålls med 6 månaders mellanrum för alla ny- transplanterade och anhöriga för att informera om vad som kan förväntas tiden efteråt. Idag var vi en grupp om ca 10 personer och både oväntat och glatt överraskande så var min kära väninna Nyckelpigan där också! Mycket kul att träffa henne igen.

Det var en toppenbra föreläsning som jag varmt rekommenderar alla drabbade! Katarina tog informativt upp vad som händer i kroppen vid cancer, under en transplantation och efteråt. Med bilder och bra förklaringar så fick man en hel del viktig och intressant fakta på ett lättförståeligt sätt. Här en liten sammanfattning av den, det jag minns och som jag inte redan visste innan och har skrivit om:

Återfallsrisken är som störst 2 år efter en stamcellstranplantation och som allra störst året efteråt. Sedan blir den mindre och mindre ju längre tiden går. Sår som inte läker på månader är ett av de återfallstecken jag ska ha ögonen öppna för. Jag kommer också räknas in i "riskgruppen" under resten av mitt liv och därför få gratis vaccination för influensa. Alltid något!

De seneffekter jag kan drabbas av under några år framöver är:
Efter föreläsningen så delades vi upp i tre små grupper - anhöriga för sig och drabbade för sig. Sedan fick vi dela med oss av erfarenheter. Mycket lärorikt måste jag säga.

Sammanfattat en riktigt bra och lärorik dag, men oj så tung i huvudet jag är av all information och alla känslointryck!